کتاب «راه‌اندازی کسب وکار و مدل‌های آن؛ از سنتی تا الکترونیکی» منتشر شد

«راه‌اندازی کسب وکار و مدل‌های آن؛ از سنتی تا الکترونیکی» عنوان کتابی است که اخیرا توسط آقای دکتر محمد جواد شایگان فرد عضو هیات علمی گروه کامپیوتر دانشگاه علم و فرهنگ نوشته شده است.

کتاب «راه‌اندازی کسب وکار و مدل‌های آن؛ از سنتی تا الکترونیکی» منتشر شد.
«راه‌اندازی کسب وکار و مدل‌های آن؛ از سنتی تا الکترونیکی» عنوان کتابی است که اخیرا توسط آقای دکتر محمد جواد شایگان فرد عضو هیات علمی گروه کامپیوتر دانشگاه علم و فرهنگ نوشته شده است.
در انگیزه نگارش این کتاب باید گفت انسان از همان آغاز به موضوع کسب‌و‌کار یا به عبارت روان‌تر، بیزنس علاقه‌مند بوده است. به زبان ساده، جایی که پول و درآمد است، جذابیت هم وجود دارد. هدف اصلی این کتاب در وهله‌ی اول، بالا‌بردن دانش بیزنسی مخاطبان است. یکی از مهم‌ترین قدم‌های اولیه برای شروع کسب‌و‌کار، بحث مدل کسب‌و‌کار است. هر‌کس بخواهد کسب‌و‌کاری راه بیندازد، باید مدلی برای کسب‌و‌کارش طراحی کند. کتاب‌های مختلفی در‌ خصوصِ راه‌اندازی کسب‌و‌کار، بوم کسب‌و‌کار و تجارت الکترونیک منتشر شده است. با وجود تعدد کتاب های این حوزه، یک‌سری اشکالات در کتاب‌ها و منابع موجود فارسی وجود دارد: اکثر منابع حالت ترجمه دارند و برگردان شده‌اند، اکثر منابع از مثال‌ها و نمونه‌های خارجی استفاده کرده‌اند، اکثر منابع مدل‌های به‌روز را پوشش نداده‌اند. اما وجوه تمایز این کتاب موارد زیر است:
• کتاب به شکل کاملاً تألیفی نوشته شده، هرچند که از منابع معتبر استفاده شده و ارجاعات لازم ذکر شده است.
• محتوای کتاب در چندین دانشگاه تدریس شده و محتوای آن پس از چند سال تدریس تنظیم شده و به‌قول‌ِمعروف چکش‌کاری شده است.
• سعی شده از مثال‌های ایرانی استفاده شود، به‌عبارت‌ِدیگر، کتاب بومی‌سازی شده است، به‌ ویژه در طراحی مدل‌های کسب‌و‌کار، تلاش شده نمونه‌ها ایرانی باشند تا خواننده راحت‌تر مطالب را متوجه شود.
• شما سه مدل کسب‌و‌کار را در یک قاب می‌بینید. هر سه بوم، هم در فضای دانشگاهی و هم فضای کسب‌و‌کاری امروزی، شناخته شده هستند و به‌عبارتی شما با یک بحث روز آشنا می‌شوید.
• مطالب کتاب هم برای کسانی که در حوزه‌ی کسب‌و‌کار سنتی کار می‌کنند مناسب است و هم کسب‌و‌کارهای الکترونیکی.
• این کتاب هم کاربرد دانشگاهی دارد و هم برای کسانی که می‌خواهند کسب‌و‌کار راه بیندازند، و یا صاحب کسب‌و‌کار هستند نیز مناسب است.

در‌مجموع این کتاب برای چند گروه مناسب است:
• برای کسانی که می‌خواهند کسب‌و‌کار جدیدی راه‌اندازی کنند.
• برای استارتاپ‌ها
• برای کسانی که در‌حال‌حاضر کسب‌و‌کاری دارند و می‌خواهند بیزنس خود را بهبود دهند.
• برای کسانی که در دانشگاه درس‌هایی با عنوان تجارت الکترونیکی، راه‌اندازی کسب‌و‌کار (سنتی یا الکترونیکی) یا عناوینی مشابه دارند.
• برای کسانی که در‌کل می‌خواهند دانش بیزنسی خود را ارتقا دهند.

لازم به ذکر است این کتاب با همکاری آقای محمد کشاورزیان، دانش آموخته رشته کارشناسی ارشد مهندسی تجارت الکترونیک دانشگاه علم و فرهنگ تدوین شده است و مستندات آن حاصل تدریس چندساله دروس «راه اندازی کسب و کارهای آنلاین» و «تجارت الکترونیک» است که توسط آقای دکتر شایگان فرد در دانشگاه های مختلف کشور تدریس شده است. امید است این کتاب باعث افزایش سواد بیزنسی دانشجویان و علاقه مندان حوزه کسب و کار گردد.